مبانی اینترنت | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بسمه تعالی · فهرست عناوین · شبکه · ساختار اینترنت · پروتکل بسمه تعالی · فهرست عناوین · شبکه · ساختار اینترنت · پروتکل · پروتکل FTP · پروتکل Gopher · پروتکل HTTP · Host یا میزبان · Domain · DNS · IP Address · Id شبکه و Id میزبان · کلاسهای آدرس · Page · URL · اجزای تشکیل دهنده URL · Web Site
1ـ شبکه هر شبکه مجموعه ای از کامپیوتر ها است که می توانند از طریق یک رسانه انتقالی مشترک با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در هر شبکه درخواستها و داده از یک کامپیوتر بوسیله رسانهی انتقالی ( که ممکن است کابل شبکه و یا خط تلفن باشد ) به سوی کامپیوتر دیگر عبور داده می شوند. در شکل زیر کامپیوتر A باید بتواند پیغام یا درخواستی را به کامپیوتر B بفرستد. کامپیوتر B باید قادر باشد که پیغام A را درک کند و از طریق ارسال یک پیغام به آن پاسخ گوید. کامپیوتر A کامپیوتر B رسانه انتقالى 2ـ وب و شبکهی اینترنت : در سال 1984 ایده آن توسط دانشمندان فیزیک مطرح شد که می خواستند روی یک موضوع مشترک تحقیق و بررسی کنند ( مثلاً یکی در سوئیس بود و دیگری در آلمان ) و لازم بود مستنداتی که تهیه می کنند را خیلی سریع هر دو به اطلاع هم برسانند در واقع روشی پیدا کنند که مستندات خود را هم به Link یا متصل کنند. پس ایده پروتکلی را مطرح کردند که از طریق آن می توانستند مستندات قابل Link شدن به یکدیگر را در محیط اینترنت داشته باشند در حال حاضر این مستندات Page ( صفحه ) نامیده می شود و نرم افزاری که قابلیت نشان دادن این Page ها را داشته باشد Browser ( مرورگر ) می نامند. این سیستم که از طریق صفحات توزیع شده می توانند Link هایی داشته باشند ، WWW ( World Wide Web ) ( تار جهان گستر ) می گویند. این تار از دیده کاربر پنهان است. نرم افزاری که Page ها را نشان می دهد و Link ها را انجام می دهد را Browser گویند. دو نمونه از این نرم افزارها Internet Explorer و Netscape می باشند. 3 ـ شرکتهای مرتبط با اینترنت : ایده مطرح شده توسط دانشمندان در محیط Text بود. اما بعد دانشجویی ایدهی گرافیکی کردن این محیط را مطرح کرد ( تا قبل از سال 1993 اینترنت گرافیکی نبود ) این دانشجو سپس بنیانگذار شرکت Netscape شد و یک Browser در سال 1993بنام Mosaic بوجود آورد. از آن به بعد هر چه Browser ایجاد شد اسم آن را Netscape Navigator یا Communication Netscape گذاشت. و هم اکنون بیش از 30 میلیون کاربر از این برنامه ها استفاده می کنند. Micro Soft برای رقابت با این شرکتInternet Explorer را عرضه کرد. 4 ـ پروتکل : پروتکل اینترنت یعنی زبان مشترکی که همهی کامپیوترها متصل به اینترنت برای اتصال به آن رعایت می کنند. در مرکزیت تمام پروتکل ها TCP / IP [1] قرار دارد که همهی پروتکل ها روی لایه های آن تعریف شده است. پروتکل های اینترنت پروتکلهایی هستند که برای انتقال فایل ، ارسال Mail ، جستجو در اینترنت ، استفاده از Web و ... به کار می آیند. 5 ـ ساختار اینترنت : صنعت شبکه دارای یک مدل 7 لایه ای استاندارد برای معماری شبکه می باشد که مدل اتصال میانی سیستم های باز ( OSI )[2] نام دارد. مدل OSI نمایانگر تلاش سازمان استانداردهای بین المللی برای استاندارد کردن طراحی سیستم های پروتکلی شبکه به منظور دستیابی به قابلیت اتصال دسترسی آزاد و باز ، به استانداردهای پروتکلی برای تولید کنندگان نرم افزار است. در واقع مدل ( OSI ) اغلب به عنوان یک چارچوب کاری عمومی برای درک سیستم های پروتکلی مورد استفاده قرار می گیرد. مدل پروتکلی TCP / IP بر طبق مدلهای OSI تعریف می شوند. در شکل لایه های تعریف شده در هر یک ملاحظه می گردد.
OSI TCP / IP 6 ـ پروتکلهای اینترنت : پروتکلهای اینترنت ( HTTP , Gopher , FTP و ... ) روی لایهی چهارم مدل TCP / IP فعلی لایهی کاربرد یا Application قرار دارند. پروتکل FTP 1 : FTP پروتکل انتقال فایل است و یکی از قدیمی ترین پروتکلهای انتقال اینترنت می باشدخصوصیت FTP اینست که می توان توسط آن به سیستم هائیکه دارای رمز عبور هستند با کمترین سطح دسترسی وارد شد. پروتکل Gopher : کار جستجو را انجام می دهد. ( برای جستجو روی اینترنت از این پروتکل استفاده می شود.) خصوصیت Gopher اینست که اجازه می دهد بدون Down Load 2 کردن فایل روی HDD به آن دسترسی پیدا کرد و آنرا دید. پروتکل HTTP 3 : پایه و اساس وب روی HTTP می باشد به آن Stateless ( غیر وابسته به حالت ) می گویند. یعنی در این پروتکل هیچگونه آدرس و اطلاعاتی از سندی که انتقال پیدا کرده است نگهداری نمی شود. Browser از طریق آن می تواند درخواستهای خود را ارسال کرده و صفحه های مورد نظر را ببیند. 7 ـ Host یا میزبان : میزبان کار سرویس دهی را انجام می دهد که به این میزبان خاص ، ISP 4 یعنی سرویس دهندهی اینترنت گویند. ارتباط با Host اغلب به صورت Dial-Up ( ارتباط از طریق خط تلفن و مودم ) انجام می شود. با اتصال به میزبان می توان به اینترنت متصل شد و در اینترنت به مرور موارد دلخواه پرداخت مگر اینکه ISP یا میزبان با استفاده از نرم افزارهایی مانع از دسترسی به برخی از سایتها شوند.
هر ISP روی شبکه وب دارای یک نام منحصر بفرد است که به آن Domain گویند مانند : Irna.com Netradio.net اینها اسمهای اینترنتی هستند. اما در اینترنت باید این اسامی به آدرسهای فیزیکی تبدیل شود. سه شرکت وجود دارند5 که در اینترنت این کار را انجام می دهند می توان با آنها تماس گرفت و IP آدرس و اسم را به آنها گفت تا آن روی Data Base خود ثبت کنند و باعث معرفی آن به اینترنت شوند. به طور مثال برای ثبت سایت دبیرستان پسرانه شهدای کارگر می توان از اسم SHKM.com و IP آدرس 148.251.110.145 استفاده نمود. 9 ـ DNS 1 : سرویسی است که به NT Windows متصل می شود و وظیفهی تبدیل آدرسهای اینترنتی به آدرسهای فیزیکی را بر عهده دارد. در واقع DNS یک بانک اطلاعاتی می سازد و در آن اسم Server ها و ID که به آنها اختصاص پیدا کرده است را قرار می دهد و اسم اینترنتی را هم که برای آنها مشخص کردیم نشان می دهد. به طور مثال : آدرس فیزیکی à www.Neda.net : اسم اینترنتی 10 ـ IP Address : آدرسهای IP ، نظیر آدرسهای مکانی تحویل به محل مورد نظر و صحیح را تعیین می کنند. با استفاده از نام و شماره آدرس ، محل تحویل را شناسایی می کند. آدرس IP هم به دو قسمت تقسیم شده است. ID شبکه و ID میزبان. ID شبکه متناظر با نام خیابان است به تمامی خانه های یک خیابان از نام آن خیابان در آدرس خود استفاده می کنند به همین ترتیب تمامی کامپیوترهای روی یک شبکه ، از یک ID شبکه استفاده می کنند. به همین صورت هر خانه در خیابان شماره خاصی دارد. مشابه آن هر کامپیوتر در شبکه ، ID میزبان مخصوصی به خود را داراست. برخی از خیابانها کوتاه بوده و تنها چند آدرس دارند اما برخی طولانی بوده و حاوی آدرسهای بسیاری هستند. ID شبکه بزرگ متناظر ID شبکه های بزرگ و ID شبکه های کوچک متناظر شبکه ای کوچکتر است. ID میزبان هم معادل تعداد آدرسهای روی یک شبکه است. ID میزبان بزرگ امکان داشتن مقدار زیادی آدرس را میسر می کند و به همان میزان ID میزبان کوچک ، آدرسهای کمتری را مجاز می دارد. ID شبکه و ID میزبان : از لحاظ تئوری هر کامپیوتر که از طریق TCP / IP استفاده می کند باید یک آدرس 32 بیتی منفرد و واحد داشته باشد. آدرس 32 بیتی به دو گروه بندی مجزا شکسته می شود یک گروه از بیتها ID شبکه را تشکیل می دهند گروه دوم مربوط به ID شبکه به اتمام رسیده و ID میزبان هستند محل دقیقی که ID شبکه به اتمام رسیده و ID میزبان آغاز می شود بستگی به کلاس آدرس که ID شبکه متعلق به آن است را دارد. کلاسهای آدرس : در دوران ابتدایی TCP / IP هیچ کس تصور نمی کرد به اندازه کنونی توسعه یابد. هر عدد در دو بین می تواند بیش از چهار بیلیون عدد مختلف را به نمایش بگذارد. در صورت استفاده از این اعداد به عنوان آدرس بصورت تئوری می توان بیش از چهار میلیون کامپیوتر داشت. اما عملاً در حال حاضر ، تعداد کامپیوترهایی که قادرند TCP / IP را پشتیبانی کنند به چهار میلیون نمی رسد. این تعداد گستره آدرس بزرگ به گروههای کوچکتری که تحت عنوان کلاس شناخته می شوند تقسیم شده است. سه کلاس مهم عبارتند از کلاس A و B و C . این کلاسها برای اشاره به ID های شبکه از نوع مختلف بکار می روند. - آدرسهای کلاس A دارای ID شبکه 8 بیتی هستند و موجودیتهایی نظیر سازمانها ، شرکتها یا کشورها تخصیص داده شده اند. این کلاس می تواند نیاز به تعداد بالای آدرس IP را نشان دهد. حداکثر 126 شبکه کلاس A می تواند وجود داشته باشد. - آدرسهای کلاس B دارای ID شبکه 16 بیتی هستند و بوجودیتهایی که نیاز به تعداد متوسطی آدرس IP دارند تخصیص داده می شوند. در حدود 16000 شبکه کلاس B وجود دارد. - آدرسهای کلاس C دارای ID های شبکه 24 بیتی هستند و به موجودیتهایی با نیاز کم به آدرسهای IP تخصیص داده می شوند. در حدود دو میلیون شبکه کلاس C وجود دارد. کلاس A : هر شبکهی کلاس A حاوی ID شبکه های 8 بیتی و ID میزبانهای 24 بیتی است. این به این معناست که شبکه های کلاس A می توانند تقریباً 224 یا 216 و 777/16 کامپیوتر را پشتیبانی نمایند. در عمل تعداد کامپیوتر ها کمتر از این مقادیر است. بیت سمت چپ در شبکه کلاس A همیشه صفر است. اما 31 بیت باقیمانده می تواند صفر یا یک باشند. در شبکه کلاس A ، سمت چپ ترین 8 بیت ، ID شبکه و 24 بیت سمت راست ID میزبان را تشکیل می دهند. در طرح زیر کاراکتر X نمایش دهندهی متغیری است که می تواند صفر یا یک باشد. کاراکترهای N نمایش دهنده محل بیتهای ID شبکه و کاراترهای H مربوط به ID میزبان هستند. oxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx NNNNNNNN HHHHHHHH HHHHHHHH HHHHHHHH IP از یک الگوی 32 بیتی بنام ماسک زیر شبکه برای کمک به جدا سازی ID شبکه از ID میزبان استفاده می کند ماسک زیر شبکه پیش گزیده برای شبکه کلاس A بصورت زیر است. 11111111 00000000 00000000 00000000 بیتهای 1 متناظر با محل IP شبکه بیتهای صفر متناظر با محل ID میزبان می باشد. اگر ماسک زیر شبکه پیش گزیده کلاس A را با علامت گذاری دهدهی ـ نقطه دار تبدیل کنید به می رسید. اگر تنها 8 بیتی که ID شبکه را تشکیل می دهند به تمامی ترکیبات ممکن تبدیل کنید اعدا 0 تا 127 بدست می آیند. جدول زیر برخی از موارد ابتدایی و انتهایی گستره مقادیر ممکن را نشان می دهد.
درID های شبکه کلاس A ، سمت چپ ترین بیت همواره صفر است و بنابراین با هفت بیت می توان کار کرد. توجه کنید که اولین ID شبکه قابل استفاده 1 و آخرین آنها 126 است. در حالت کلی TCP/IP ، الگوهایی که تماماً شامل صفر یا یک هستند ، معنی خاصی داشته و به گره ها تخصیص داده نمی شوند. در شبکه های کلاس A ، از الگوی تمام یک ( دهدهی 127 ) برای اشاره کردن به دستگاه کامپیوتری که در حال حاضر روی آن کار می کنند استفاده می شود. در شبکه کلاس A به صورت خلاصه موارد زیر گفتنی است : - هشت بیت سمت چپ حاوی عددی دهدهی بین 1 و 126 است. - ID های شبکه کلاس A به موجودیت هایی که لازم دارند تعداد زیادی میزبان داشته باشند ، اختصاص می یابد. - هر شبکه کلاس A تقریباً 16.7 میلیون میزبان را پشتیبانی می کند. کلاس B : شبکه کلاس B حاوی ID های شبکه 16 بیتی می باشد. بدین معنا که هر شبکه می تواند یا کامپیوتر را پشتیبانی کنند. در شبکه های کلاس B سمت چپ ترین بیت همیشه یک است و بیت عددی همیشه صفر است. 30 بیت باقیمانده هر مقدار صفر یا یک می تواند داشته باشد. کاراکتر N نماینده محل های بیت هایی است که به ID شبکه تعلق دارند و کاراکترهای H نمایانگر محل بیتهای ID میزبان می باشد. در شبکه کلاس B ، 16 بیت سمت چپ ID شبکه و 16 بیت بعدی ID میزبان می باشد. کاراکتر x نماینده متغییرهایی است که مکمن است صفر یا یک شوند.
ماسک زیر شبکه پیش گزیده برای شبکه کلاس B به شکل زیر است. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 بیت های 1 متناظر با محل ID شبکه و بیت های صفر متناظر با محل های مربوط ID می باشند. اگر ماسک زیر شبکه پیش گزیده کلاس B به معادل دهدهی نقطه دار تبدیل کنید ، شکل بدست می آید. اگر 8 بیت سمت چپ در ID شبکه را به تماس مقادیر ممکن تبدیل کنید ، عدد بدست آمده بین 128 تا 191 خواهد بود. جدول زیر برخی از مقادیر ممکن در ابتدا و انتهای گستره اعداد را نشان می دهد.
دو بیت سمت چپ ID های شبکه کلاس B همیشه است. بنابراین با 14 بیت می توان کار کرد. اولین ID شبکه قابل استفاده 128 و آخرین آنها 191 می باشد. خلاصه وضعیت شبکه کلاس B به صورت زیر است. · هشت بیت سمت چپ عددی دهدهی بین 128 و 191 است. · هر شبکه کلاس B تا 354 ، 165 میزبان را پشتیبانی می کند. · ID های شبکه کلاس B به موجودیت هایی که نیاز به پشتیبانی تعداد متوسطی از میزبان دارند تخصیص داده می شود. کلاس C : هر شبکه کلاس C حاوی بیت ID میزبان است این بدان معناست که شبکه های کلاس C می توانند تقریباً یا کامپیوتر را پشتیبانی کنند. در عمل تعداد است. در شبکه های کلاس C همیشه دو بیت سمت چپ آدرس روشن ( یک ) و بیت سوم همیشه خاموش است اما بیت باقیمانده می تواند به شکل صفر و یک تغییر کند. در یک شبکه C ، بیت سمت چپ ID میزبان را تشکیل می دهند. در طرح زیر کاراکتر x نماینده متغیریست که می تواند صفر یا یک باشد. کاراکتر N محلهای بیتی که به ID شبکه وابسته هستند و کاراکترهای H محلهای بیتی مربوط به ID میزبان را نمایش می گذارند.
ماسک زیر شبکه پیش گزیده برای شبکه کلاس C بصورت زیر است. 11111111 11111111 11111111 0 0 0 0 0 0 0 0 بیت های متناظرند با محل ID شبکه و بیت های صفر هم با محل ID میزبان. با تبدیل ماسک زیر شبکه پیش گزیده به فرم دهدهی _ نقطه دار عبارت ظاهر می شود. برای ID های شبکه کلاس C سه بیت اول همیشه می باشند و بنابراین با بیت شبکه می توان کار کرد. ID شبکه مربوط به بیت سمت چپ عددی بین خواهد بود. جدول زیر چند حالت ممکن از آدرسهایی را که در اول و آخر گشته محلی قرار دارند را نشان می دهد.
خلاصه شبکه کلاس C : · هشت بیت سمت چپ دارای معادل دهدهی بین می باشد. · هر شبکه کلاس C ، میزبان را پشتیبانی می کند. · ID های شبکه کلاس C به موجودیت هایی که نیاز به پشتیبانی تعداد کمتری میزبان را دارند ، تخصیص داده می شود. Page : مستندات روی Internet ، Page نامیده می شوند و نرم افزاریکه قابلیت نشان دادن این مستندات را را داشته با شد Browser یا مرورگر نامیده می شود مانند : Netscape – Internet Explorer URL : ( Win Form Resousce Locatol ) هر Host در اینترنت یک شناسنامه منحصر به فرد دارد که به آن Domain می گوئیم. هر Page نیز یک شناسنامه منحصر به فرد دارد که به آن URL می گویند. مانند : HTTP:/www.com/main/main.htm اجزائ تشکیل دهندهی URL : 2- بخش دوم نشان دهندهی کامپیوتر میزبان. www.cnn.com 3- بخش سوم زیر شاخه روی ( فهرست ) Main 4- بخش چهارم نام فایل HTM ( نام صفحه wet page ) Main htm. توجه : در پایان نام Domain از یک پسوند استفاده می شود که نشان دهندهی نوع موسسه یا شرکت و یا کشوری است که آن سایت در آنجا قرار دارد. مانند : .com ( comertial business ) دانشگاهها .enu ( education ) .gor ( gorern ment ) دولتی ( organization ) .org خدمات شبکه و اینترنت می دهند. .net ( net work ) .co Canada .au Australia .ir Iran web site از یک سری Page ها تشکیل شده است که این Page ها به هم متصل هستند. ( Page های Link شده به هم ). این صفحات روی web server هستند. اولین صفحه ای که با نوشتن آدرس یک Web site روی Browser نمایان می شود Home page است. اطلاعاتی که در home Page بهتر است باشد عبارتند از : 1- جدولی از عناوین و فهرستهای اطلاعات داخل سایت . 2- تعدادی Link به صفحات دیگر سایت یا سایتهای دیگر مرتبط با آن سایت. 3- تمام صفحات یک Website بهتر است یک Link به homepage داشته باشد. زبانهای Markup : عوامل اصلی و اولیه صفحات Web هستند. این زبانها شامل تعدادی نشانه Tag هستند که این نشانه ها طریقه نشان دادن سند HTML است. ( Hyper text markup language ) Markup هائیکه HTML دارا می باشد چهار دسته می باشند : 1- DescriptiveMarkup 2- Refrences در واقع ایجاد کننده Link ها در Page ها می باشد. 4- Markup , processing instruction این Markup ها برای انجام عملیات پردازشی در زبانهای Markup را ایجاد نموده .... بکار می روند. 98 صفحات Web با زبان HTML نوشته می شود و بقیه با زبانهای Modeling نوشته می شوند. زبانهای Modeling : زبانی است که دارای واقعیت مجازی است. برنامه VRML می تواند از Server به کامپیوتر Client انتقال پیدا کند و از طریق Browser دیده شود. VRML یک محیط سه بعدی را می تواند به کاربر نشان دهد و کاربر می تواند در این محیط حرکت کند. مثلاً برخی از فروشگاهها VRML را روی سایت خود قرار می دهند و به کمک آن مشتریها می توانند کالای خود را خریداری کنند. برای اینکه یک Browser بتواند صفحات VRML را نشان دهد باید یک نرم افزار VR soft worce روی آن نصب شود. از آنجائیکه VRML یک محیط سه بعدی است و دائماً باید Render شود احتیاج به پردازش زیادی دارد. پس کامپیوتر باید بسیار قوی باشد.از طرفی فایلهای VRML معمولاً خیلی بزرگ هستند چون برای تعریف یک جسم کوچک تمام قسمتها باید تعریف شود. Netscape Internet Explorer نرم افزار VRML را در داخل خود دارندو VRML را نشان می دهد. پایان [1] Transport Control Protocol ( پروتکل کنترل ارتباط ) / Internet Protocol ( پروتکل ارتباط ) [2] Open System Interconnection 1 File Transfer Protocol 2 انتقال فایل از محل اینترنت به دستگاه کامپیوتر جاری 3 Hyper Text Transfer Protocol 4 Internet Service Provider ( شرکتهای ارائه دهنده سرویس دسترسی به اینترنت ) 5 Inter Nic - Rips - Apnic 1 Domain Name Service |